The Making of Fallout Shelter : retour sur un succès imprévu

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Le studio Noclip, spécialisé dans les documentaires sur le monde des jeux vidéo, a mis en ligne la semaine dernière un nouveau documentaire concernant cette fois l’énorme succès que fut Fallout Shelter. Déclinaison du monde de Fallout pour téléphones et appareils mobiles, jeu initialement sorti en juin 2015 pour iOS et dont l’alchimie réussie l’a désormais fait se décliner sur à peu près toutes les plateformes. Pour le plus grand plaisir depuis de bien plus de 100 millions d’utilisateurs.

Parti d’une idée esquissée en 2007, et dont on peut voir un bref aperçu dans la bande-annonce de Fallout 3, Fallout Shelter avait uniquement comme objectif d’être un soutien au lancement de Fallout 4. Le budget de développement était d’ailleurs simplement comme une dépense marketing. Vu le nombre de joueurs touchés, plus de 2 millions le premier jour, plus de 5 millions au bout de 48 heures, le moins qu’on puisse dire est que Bethesda a réussi avec brio son pari de faire à la fois un audacieux coup marketing et un très bon petit jeu qui ferait découvrir Fallout aux nombreux joueurs n’en ayant que peu voire pas du tout entendu parler.

Cet intéressant documentaire récapitule l’aventure que fut le développement de Fallout Shelter, pour lequel on attend d’ailleurs de voir désormais quelle suite il y aura. Un jour… Car pour l’instant le jeu semble avoir atteint ses limites, n’ayant plus reçu de mises à jour du contenu depuis le patch 1.12, en mai l’année dernière.

 

L’idée de Fallout Shelter est née chez Bethesda vers 2007. On l’a entraperçue l’année suivante dans le trailer de Fallout 3.

Extrait du documentaire

How a Fallout 3 trailer inspired the pitch for Fallout Shelter

“If you go back and look at the trailer for Fallout 3, you’ll know exactly when you see it”

– Game director at Bethesda Game Studios Todd Howard speaking to Noclip about the inspiration for Fallout Shelter.

It seems inevitable that a successful console game will make its way to the mobile market, especially with the rise of mobile gaming over the past 10 years.

Of course, every game changes from pitch to completion and in a recent video interview with Noclip, developers at Bethesda Game Studios discuss the development process behind one of the studios most played titles, Fallout Shelter.

Fallout Shelter didn’t follow the script of how a game is traditionally developed. In fact, the concept for the original game came from an unlikely source — the commercial trailer for Fallout 3.

“We had been doing Fallout 3 and done this commercial…If you go back and look at the trailer for Fallout 3, you’ll know exactly when you see it.” explains game director Todd Howard, referencing a trailer where the camera pulls back from an old TV to reveal smiling vault dwellers.

“So it pulls back and it says ‘Life has evolved’,” he continues. “It pulls back and there’s Fallout Shelter. We’re talking about 2008. There’s Fallout Shelter because that was, ‘hey, that would be…that right there, that’s the game.”

“We kind of let it sit and we kept bringing it up. We should do an iPhone game,” Howard says. “You get a lot of pitches from other mobile companies.” But Howard notes that the studio had its own pitch to present instead.

“It’s like Little Computer People meets The Sims meets Fallout, and you can breed them and do experiments. It’s one of those games where once you see the 10 second pitch–it’s like, ‘I got it.'”

Howard goes on to discuss how the pitch was mulled over at first, where the studio wondered if it could even be done on mobile. Besides with Fallout 4 looming on the horizon, surely there was no time for a mobile game.

“When Fallout 4 was coming around I saw an opening to make it as a marketing vehicle,” Howard laughs. “I just wanted to make the game.”

They were speaking as part of a longer interview around the overall design philosophy behind Fallout Shelter, and how it came to fruition, so be sure to watch the entire video over at Noclip.

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